Jaroslav Palas se ptá Evžena Tošenovského
Jaroslav Palas se ptá Evžena Tošenovského
Jak naopak na Palasovy dotazy reagoval Evžen Tošenovský?
Posuďte sami.
1. JAROSLAV PALAS:
Souhlasíte s vládní novelou, podle které mají pracující v těžkém průmyslu a hornictví odcházet do důchodu až v 65 letech? Myslíte si, že by poslanci ODS za MS kraj neměli podpořit návrh poslanců ČSSD, který navrhuje u těchto profesí dřívější odchod do důchodu? Jaký je váš názor, doporučíte jim to?
EVŽEN TOŠENOVSKÝ:
Důchod by měl být řešen v první řadě obecně. Určité profese by samozřejmě měly být chráněny, spíše ovšem v rámci různých sociálních programů. Stejně tak by měly tyto profese podléhat zpřísněným zdravotnickým dohledům, aby se těžkým poškozením zdraví předešlo. Nepovažuji to však za dogma a myslím si, že je možná i cesta ve zkráceném odchodu do důchodu. Podmínkou je pro mne ovšem systémová návaznost na ostatní sociální aspekty.
2.JAROSLAV PALAS:
V rozpočtu Fondu dopravní infrastruktury chybí 7 mld.. Dostavba dálnice D 47 se zpozdí o dva roky. Obchvat Frýdku-Místku o čtyři roky. Je iluze, že se stihne silnice 1/11, která má propojit továrnu Hyundai směrem na Slovensko. Podobná situace je i u dalších silnic v našem kraji. Co jste udělal proti zpoždění těchto staveb? Jednal jste s vaší vládou, aby bylo zajištěno plynulé financování? Usnesení vlády 1195, kterým uklidňujete lidi a možná i sebe je totiž pouze doporučující a nikoliv závazné.
EVŽEN TOŠENOVSKÝ:
Osobně jsem o dostavbě dálnice D47 a modernizaci silnice I/11 několikrát hovořil s ministrem dopravy. Ministrem Řebíčkem i generálním ředitelem Ředitelství silnic a dálnic Brunclíkem jsem byl ujištěn, že tyto silnice budou finančně zajištěny. Chybějících 7 miliard se na začátku příštího roku vrátí do příslušné kapitoly státního rozpočtu. V žádném případě tedy z finančních důvodů nedojde ke zdržení staveb. Situace kolem silnice I/11 je složitá především z důvodů územní připravenosti. Obchvat Frýdku-Místku v této chvíli neblokují peníze, ale hrstka ekologických aktivistů.
3.JAROSLAV PALAS:
Platí vaše slovo, že pokud nebudete hejtmanem, tak odejtete z krajské politiky?
EVŽEN TOŠENOVSKÝ:
Jak je Vaším zvykem, opětovně překrucujete má slova. Nikdy jsem netvrdil, že odejdu krajské politiky. Řek jsem, že pokud se nestanu hejtmanem, nebudu ani náměstkem. Důvod je čistě praktický – nerad bych komplikoval život lidem na úřadě.
4.JAROSLAV PALAS:
Je pravda, že kromě posledních tří dnů nepořádáte mítinky s občany, kde byste jim vysvětlovali politiku ODS v kraji? Nestojí vám ti lidé za to?
EVŽEN TOŠENOVSKÝ:
Náš kraj projíždím křížem krážem celé čtyři roky a setkávám se s lidmi z různých koutů regionu. Volební kampaň jsme zahájili v červnu. Probíhala dokonce i v průběhu prázdnin, kdy jiní chodili po lese a nebylo je vidět ani slyšet. Jako hejtman se účastním desítek akcí měsíčně. Vždy přitom diskutuji s občany a jsem rád, že mi dávají zpětnou vazbu. I tu negativní, ani takovým rozhovorům se nebráním. Na internetu měli lidé donedávna možnost několik let se mně ptát na jakoukoli otázku. Na všechny dotazy jsem vždy odpověděl. Její činnost jsem přerušil právě proto, abych se vyhnul napadáním ze zneužívání úředních stránek v kampani. Mimo to členové ODS organizují ve svých oblastech každodenní mítinky. Na nich představují kandidáty i náš program. Chceme procovat pro tento kraj, nepotřebujeme, aby nás doprovázel drahý tahač a aby za nás hovořili poslanci z jiných krajů, jak se to děje u jiných stran. Jsem přesvědčen, že je velmi špatné účelově běhat 3 týdny před volbami po ulicích a obtěžovat lidi v jejich soukromí.
5.JAROSLAV PALAS:
Nepřipadá vám nemravné chlubit se výší získaných investic v kraji, když většinu z nich vyjednala vláda ČSSD nebo sociálně demokratičtí primátoři měst? Týká se to i klíčové investice automobilky Hyundai v Nošovicích.
EVŽEN TOŠENOVSKÝ:
Opravdu nevím, který sociálně demokratický primátor získal investici do Nošovic. V rámci posledních šesti let jednání s představiteli společnosti Hyundai jsem úzce spolupracoval s mnohými ministry průmyslu a obchodu. Nezakrýval jsem koordinaci postupu s vašimi ministry a i panu ministru Urbanovi jsem za spolupráci veřejně poděkoval. Nikdy jsem se osobně nechlubil, že jsem to byl pouze já, kdo Hyundai do kraje přivedl. Vždy jsem hovořil o velké skupině lidí, kteří se o to týmově zasloužili. Neumím tak hloupě rozdělovat svět na to co se povedlo, zda pochází z té či oné strany. Takovýto zaslepený politický pohled Vám nechám.
6.JAROSLAV PALAS:
Je pravda, co slýchám od starostů vesnic po celém kraji, že neměli dost prostředků z programu na rozvoj venkova, protože z něj Čeladná a okolní vesnice vyčerpaly čtvrtinu prostředků? Je to proto, že starostou Čeladné je váš náměstek Lukša? Je to ta dobrá adresa, kterou budujete?
EVŽEN TOŠENOVSKÝ:
To zásadně odmítám. Není to pravda a je třeba se podívat na čísla a rozložení investic po kraji.
7.JAROSLAV PALAS:
Pokud v krajském zastupitelstvu po volbách ČSSD navrhne, že bude platit poplatky za občany v krajských nemocnicích, podpoříte tento návrh?
EVŽEN TOŠENOVSKÝ:
Ne. Nebudu souhlasit. Raději budeme tyto prostředky investovat do moderních přístrojů, než hloupě a ideologicky rozhazovat peníze na obcházení zákonů. Navíc jste nikde nevyčíslil placení složité administrativy, která nic lidem nepřinese a zdravotní péči zcela jistě nezlepší.
8.JAROSLAV PALAS:
Jako čelný politik ODS a vlivný hejtman, jaké jste zaujal stanovisko k balíku ekonomických a sociálních reforem Topolánkovy vlády- poplatky u lékaře, poplatky za recept, zrušení rodičovského příspěvku, zrušení dětských přídavků, společné zdanění manželů? Změnil byste v nich něco, nebo s nimi souhlasíte?
EVŽEN TOŠENOVSKÝ:
Ano. Některé věci bych změnil, ale protože jsem se rozhodl věnovat krajské politice, nemohu měnit zásady, které jsou řešeny na centrální úrovni. Změny, které mám na mysli bych mohl řešit pouze za předpokladu, že bych byl ve vládě či Parlamentu. Byly by však zcela jiné, než si představujete Vy.
9.JAROSLAV PALAS:
Nemyslíte, že dva měsíce po nehodě ve Studénce už by kraj měl zaujmout nějaké stanovisko, zda firma ODS-Dopravní stavby napraví to, co způsobila? Jak budete dál postupovat nebo chcete rozhodnutí donekonečna odkládat?
EVŽEN TOŠENOVSKÝ:
Vaše stanovisko potvrzuje neznalost věci v celé šíři. Situace ve Studénce je velmi složitá. Navíc není skončeno policejní šetření. S dodavatelskou firmou těžce jednáme o technických a právních řešeních, tak abychom mohli porovnat očekávanou dobu výstavby nového mostu s náklady v případě, že odstoupíme od smlouvy. V potaz musíme brát rovněž aspekty nového výběrového řízení. To bohužel nějakou dobu trvá. Udivuje mne ovšem Vaše snaha o politizaci této tragické události.
10. JAROSLAV PALAS:
Jste pro privatizaci nemocnic, jste pro privatizaci fakultní nemocnice v Ostravě? Jste přesvědčen, že tyto kroky nezlikvidují solidární systém zdravotní péče a dostupnost zdravotní péče pro občany?
EVŽEN TOŠENOVSKÝ:
Nechápu, proč neustále odmíláte privatizaci fakultní nemocnice. Ve Fakultní nemocnici Ostrava probíhá velký rozvoj právě díky spolupráci Moravskoslezského kraje s vedením nemocnice a ministerstvem zdravotnictví. V této chvíli je prostřednictvím krajských nemocnic realizováno pouze 39% výkonů v regionu. Naší snahou je zlepšit úroveň nemocniční péče a zabezpečit jejich větší profesionalizaci. V systému, který je v České republice a hlavně v našem kraji považuji za nezbytné, aby Fakultní nemocnice Ostrava byla vrcholným pracovištěm poskytujícím tu nejnákladnější specializovanou péči v celém jejím spektru. A proto si nemyslím, že by byla rozumná její privatizace.